KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA DOKUMEN STANDARD PRESTASI MATEMATIK TAHUN 2 DRAF JUN 2011
FALSAFAH PENDIDIKAN
KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
PENDAHULUAN
Dokumen Standard Prestasi bagi mata pelajaran Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) dibina
sebagai panduan untuk guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan
pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.
Pentaksiran Rujukan Standard merupakan proses mendapatkan
maklumat tentang sejauh mana murid tahu dan boleh buat atau telah menguasai apa
yang dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan oleh
kurikulum mata pelajaran ini.
Adalah diharapkan dokumen ini dapat memberi maklumat yang
lengkap dan tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
yang menekankan tentang pembinaan modal insan yang berteraskan kepada
pembangunan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
MATLAMAT
KURIKULUM
Matlamat Kurikulum Standard
Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Matematik adalah untuk membina pemahaman
murid tentang konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan, memahami idea
matematik yang mudah dan berketrampilan mengaplikasikan pengetahuan serta
kemahiran matematik secara berkesan dan bertanggungjawab dalam kehidupan
seharian.
OBJEKTIF
KURIKULUM
Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata
pelajaran Matematik membolehkan murid:
1 Memahami
dan mengaplikasi konsep dan kemahiran matematik dalam pelbagai konteks.
2 Memperluaskan
penggunaan kemahiran operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi yang
berkaitan dengan Nombor dan Operasi, Sukatan dan Geometri, Perkaitan dan
Statistik.
3 Mengenal
pasti dan menggunakan perkaitan dalam
idea matematik, di antara bidang matematik dengan bidang lain dan dengan
kehidupan harian.
4 Berkomunikasi
menggunakan idea matematik dengan jelas serta penggunaan simbol dan istilah
yang betul.
5 Menggunakan
pengetahuan dan kemahiran matematik untuk diaplikasi dan membuat penyesuaian
kepada pelbagai strategi bagi menyelesaikan masalah.
6 Berfikir,
menaakul dan membuat penerokaan secara matematik dalam kehidupan seharian.
7 Menggunakan
pelbagai perwakilan untuk menyampaikan idea matematik dan perkaitannya.
8 Menghargai
dan menghayati keindahan matematik.
9 Menggunakan
pelbagai peralatan matematik secara efektif termasuk TMK untuk membina
kefahaman konsep dan mengaplikasi ilmu matematik.
TAFSIRAN
o Band ialah satu label yang digunakan untuk
menunjukkan tanda aras tertentu yang disusun secara hierarki digunakan bagi
tujuan pelaporan individu.
o Standard ialah satu pernyataan tentang
sesuatu domain merujuk kepada tanda aras tertentu dan bersifat generik bagi memberi gambaran holistik tentang
individu.
o Standard Prestasi ialah pernyataan tentang
tahap perkembangan pembelajaran murid yang diukur berdasarkan standard dan
menunjukkan di mana kedudukan murid dalam perkembangan atau kemajuan pembelajarannya. Perkembangan
dalam standard itu terbahagi kepada dua iaitu perkembangan secara mendatar
(konstruk) dan perkembangan menegak (band). Pertumbuhan murid dijelaskan dengan
satu atau lebih qualifier menggunakan
perkataan atau rangkai kata yang betul menggambarkan standard dalam bentuk
hasil pembelajaran.
o
Deskriptor ialah pernyataan yang
menerangkan apa yang murid tahu dan boleh buat berdasarkan standard di mana
kualiti boleh ditaksir dan dicapai.
o
Evidens
Murid : Pernyataan
yang menerangkan tentang bagaimana murid melaksanakan apa yang dia tahu dan
boleh buat berdasarkan deskriptor.
Instrumen : Bahan atau
apa-apa bentuk bukti yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan
sesuatu tugasan dalam bentuk produk atau proses seperti foto, grafik, artifak,
laporan dan lain-lain.
o
Instrumen ialah alat yang digunakan
untuk menguji penguasaan atau pencapaian murid bagi sesuatu domain seperti
ujian bertulis, ujian secara lisan, demonstrasi, ujian amali.
TAFSIRAN BAND
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
KSSR
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment